موضوعات وبسایت : سیگنال

کانال در تحلیل تکنیکال

نویسنده : علیرضا | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 19:09

1397/06/27

456 بازدید

کانال ها در تحلیل تکنیکال (یا به اصطلاح خط برگشت)، حالت مفید دیگری از تکنیک خط روند می باشند. بعضی اوقات روند قیمت بین دو خط موازی (خط روند اصلی و خط کانال) شکل می گیرد. همواره وقتی چنین کانالی به وجود بیاید و تحلیل گر از وجود آن آگاه شود، می تواند نتایج مفیدی از آن به دست آورد. در این مقاله به معرفی خط کانال در تحلیل تکنیکال و نکاتی کلیدی در رابطه با آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

رسم کردن خط کانال نسبتا ساده است. مطابق شکل 1 الف، در روند صعودی ابتدا خط روند اصلی را در امتداد نقاط پایینی روند رسم کنید. سپس یک خط نقطه چین از نقطه اول بالایی (نقطه 2) موازی با خط روند رسم کنید. این دو خط در حرکت صعودی خود به سمت راست، تشکیل یک کانال را می دهند. اگر موج صعودی بعدی به خط کانال رسید و برگشت (در نقطه 4)، یعنی اینکه احتمالا کانال وجود دارد. هنگامی که قیمت به خط روند اصلی باز می گردد احتمال وجود کانال بیشتر است. همین موضوع مطابق شکل 1 ب، درباره روند نزولی، البته در جهت مخالف صادق است.

Channel-01.jpg

شکل 1 الف- کانال روند صعودی. ابتدا خط روند اصلی رسم شده است (بین نقاط 1 و 3). خط کانال (خط نقطه چین) باید در اولین نقطه بالایی روند یعنی نقطه 2 رسم گردد که با خط روند اصلی موازی باشد.

Channel-02.jpg

شکل 1 ب- کانال روند کاهشی. این کانال رو به پایین از نقطه 2 موازی با خط روند اصلی (یعنی خط بین 1 و 3) رسم شده است. اغلب قیمت در کانال باقی می ماند.

ارزش چنین موقعیت هایی از همان نگاه اول پیداست. در کانال های صعودی، خط روند اصلی می تواند برای ورود به بازار و خرید به کار برود و خط کانال می تواند به عنوان منطقه فروش لحاظ شود. معامله گران پر ریسک از کانال ها در تحلیل تکنیکال به عنوان زمان ورود به بازار در جهت مخالف روند استفاده می کنند ولی معامله کردن در جهت مخالف روند می تواند بسیار خطرناک و پر دردسر باشد.

در مورد روندهای اصلی هر چه کانال به مدت طولانی تری حفظ شود و تعداد دفعاتی که قیمت به دو طرف این کانال برخورد می کند و باز می گردد بیشتر باشد، قطعا اهمیت و اعتبار بیشتری پیدا می کند.

در کانال ها در تحلیل تکنیکال ، شکسته شدن خط روند اصلی بیانگر وقوع تغییر مهمی در روند است اما شکسته شدن خط کانال صعودی دقیقا معنی عکس می دهد و بیانگر شتاب بیشتر در روند موجود است. بعضی از معامله گران به محض اطمینان یافتن از خط بالایی در روند صعودی، اقدام به خرید بیشتری می کنند.

کاربرد دیگر کانال تشخیص روند این است که تشکیل نشدن کانال به وسیله نقطه ها، اخطاری در مورد ضعیف بودن روند است. در شکل 2 ناتوانی قیمت در رسیدن به خط کانال بالایی (نقطه 5)، اخطار زود هنگامی درباره بازگشت روند است و احتمال شکسته شدن خط دیگر یعنی خط روند اصلی را افزایش می دهد. به عنوان یک قانون کلی ناتوانی حرکت قیمت (در یک کانال محکم) در رسیدن به هر یک از خطوط کانال معمولا بیانگر این است که روند در حال تغییر است و احتمال شکسته شدن خط کانال دیگر را افزایش می دهد.

Channel-03.jpg

شکل 2- عدم توانایی قیمت برای رسیدن به خط کانال بالایی، اغلب این اخطار را می دهد که احتمالا خط روند پایینی شکسته خواهد شد. ملاحظه می کنید که ناتوانی قیمت در رسیدن خط کانال بالایی (نقطه 5) در ادامه باعث شکسته شدن خط روند اصلی در نقطه 6 شده است.

از کانال ها در تحلیل تکنیکال برای تنظیم خطوط اولیه روند استفاده می شود. (شکل های 3 و 4 را ببینید)

Channel-04.jpg

شکل 3- وقتی که خط بالایی کانال شکسته شود، خیلی از چارتیست ها خط روند اصلی را موازی با خط کانال جدید رسم می کنند. به بیان دیگر خط 4-6 موازی خط 3-5 رسم می شود. چون روند صعودی شتاب دار است بدین معنی است که خط روند بالایی نیز باید به همین گونه باشد.

Channel-05.jpg

شکل 4- هنگامی که قیمت نمی تواند به خط بالایی کانال برسد و خط روند نزولی در بالای روند کاهشی رسم می شود (خط 5-3)، خط ابتدایی کانال را از نقطه پایینی 4، موازی با خط روند اصلی می بایست رسم کرد. گاهی اوقات خط پایینی کانال می تواند نشان دهنده خط حمایت اولیه باشد.

اغلب خط حمایت جدید با شیب بیشتر، بهتر از خط روند کم شیب قبلی عمل می کند. به همین نحو در یک روند صعودی چنانچه قیمت نتواند به خط بالایی کانال برسد بدین معنی است که باید یک خط حمایت جدید از پایین حفره (موج) نزولی و موازی با خط مقاومت بالایی که از بالای دو موج قبلی می گذرد رسم شود.

کانال ها در تحلیل تکنیکال ابزارهای اندازه گیری هستند. هنگامی که قیمت از خطوط کانال عبور می کند معمولا به اندازه عرض کانال حرکت می کند. بنابراین تحلیل گر با اندازه گیری عرض کانال به سادگی می تواند قیمت های هدف را در صورت شکسته شدن هر دو خط (خط کانال و خط روند اصلی) به دست آورد. همواره باید به خاطر داشت که خط روند اصلی بسیار مهم تر و قابل اطمینان تر از خط کانال است. خط کانال کاربرد ثانویه تکنیک خط روند است اما خط روند همیشه به اندازه کافی کاربرد داشته که وجودش را در بین ابزارهای تحلیل تکنیکال توجیه کند.

منبع : کتاب “تحلیل تکنیکال در بازار سرمایه” تالیف جان مورفی، مترجمان کامیار فراهانی فرد و رضا قاسمیان لنگرودی

c3be897bc768617f495b6e23ac36c9f6?s=130&r=g

درباره محمد حسن دانشور

موفقیت در بازارهای مالی نیازمند مهارت های متعددی است. صرف اطلاع از برخی از مفاهیم تحلیل تکنیکال نه تنها نمی تواند به درآمدزایی شما در بازارهای مالی کمک کند بلکه می تواند موجب اشتباه و از دست رفتن سرمایه شما شود. در "پارس سرمایه" تلاش می کنیم با رویکردی متفاوت به آموزش و مشاوره بازارهای مالی بپردازیم تا شما را به متخصصین این عرصه تبدیل کنیم.

نوشته های بیشتر از محمد حسن دانشور Join-Telegram.jpg

مطالب زیر را حتما مطالعه کنید

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا یکشنبه 16 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر