موضوعات وبسایت : سیگنال

تحلیل نمودارهای بایننس

نویسنده : نوید | زمان انتشار : 21 دی 1399 ساعت 00:42

technical_analysis.jpg

شاید شما افرادی را دیده باشید که همیشه مشغول بررسی و ارزیابی یکسری از نمودارها و اعداد و ارقام هستند و خط و خطوطی بر روی آن ها رسم می کنند. به این افراد تریدر یا معامله گر می گویند که با استفاده از روشی به نام تحلیل تکنیکال، نمودارهای قیمتی سهام، کالا یا یک ارز دیجیتال را تحلیل می کنند و بر مبنای آن تحلیل تصمیم می گیرند که در چه زمانی نسبت به خرید یا فروش سهام یا ارز دیجیتال مورد نظر خود اقدام نمایند. از همین رو در سری مقالات آمورشی مرکز تحقیقات بلاک چین، به معرفی و آموزش مباحث کلیدی و اساسی که هر تریدر (معامله گر) باید با آن ها آشنایی داشته باشد می پردازیم.

در این مقاله شما را با دو نمودار بسیار پر کاربرد در تحلیل تکنیکال یعنی نمودار کندل استیک (شمعی ژاپنی) و نمودار میله ای آشنا خواهیم کرد. البته گستردگی نمودار ها به این دو نوع محدود نمی شود و انواع مختلفی نمودار وجود دارد مانند نمودار خطی، بارچارت و نقطه رقم. اما بدلیل کاربرد کم آن ها نیازی به یادگیری‌شان نیست. نمودارهای تکنیکال دو بعدی هستند و معمولا محور افقی را زمان و محور عمودی را قیمت تشکیل می‌دهد. نمودار های قیمت-زمان اصلی ترین ابزار برای تحلیل تکنیکال محسوب می شوند. یک تحلیل گر تکنیکال تمامی پیش بینی های خود از آینده قیمتی یک دارایی را با استفاده از همین نمودار ها انجام می دهد.

ویژگی نمودارها:

  • می‌توانند در بازه‌های زمانی مختلفی ترسیم شوند که این بازه از یک دقیقه شروع ‌شده و تا ماهیانه ادامه دارد.
  • می‌توانند ساده یا لگاریتمی باشند.(تفاوت نمودارهای ساده و لگاریتمی این است که نمودارهای لگاریتمی درصد تغییرات را به دقت نشان می‌دهند، اما در نمودارهای حسابی یا ساده این مورد وجود ندارد.)

نمودار میله ای


نمودار میله ای از یک خط مشابه میله، برای به تصویر کشیدن قیمت سهم در تایم فریم مربوطه تشکیل شده است. دلیل انتخاب نام میله ای برای این نمودار، شباهت زیاد آن به شکل یک میله می باشد. بر همین اساس هر میله در تایم فریم روزانه بیانگر قیمت سهم یا ارز دیجیتال در آن روز خواهد بود. حال اگر تایم فریم را به حالت هفتگی تغییر دهیم، هر میله بیانگر قیمت سهم در طول آن هفته است. در بورس ایران چون فقط 5 روز در هفته بازار فعال است (شنبه تا چهارشنبه) قیمت آغازین شنبه خواهد بود و چهارشنبه می شود قیمت پایانی سهم در طول آن هفته.

در بازار ارزهای دیجیتال چون تعطیلی وجود ندارد و بازار در هر روز هفته و 24 ساعت شبانه روز باز است، نمودار میله ای هفتگی قیمت یک دارایی دیجیتال را از شنبه تا جمعه شب نشان می دهد. نمودار میله ای از چهار بخش کلی تشکیل شده است.

  • قیمت باز شدن
  • بالاترین قیمت
  • پایین ترین قیمت
  • قیمت پایانی

 خط کوچک سمت راست میله نشان دهنده قیمت پایانی و خط کوچک سمت چپ نشان دهنده قیمت آغازین سهم یا ارز دیجیتال می باشد. در تصویر ذیل دو نوع صعودی و نزولی از نمودار میله ای را مشاهده می کنید.

bar-chart.jpg

 هنگامی که تعداد زیادی از این میله ها را کنارهم قرار بگیرند، یک نمودار میله ای برای انجام تحلیل تکنیکال برای ما ترسیم می شود. در تصویر زیر نمونه ای از این نمودار میله ای ارز دیجیتال اتریوم را مشاهده می کنید.

bar-chart-eth.jpg


نمودار شمعی ژاپنی


نمودارهای شمعی ژاپنی یا اصطلاحا کندل استیک (Candlestick) برای اولین بار در قرن هفدهم میلادی توسط تاجران ژاپنی ابداع شد. آن ها از نمودار شمعی برای انجام معاملات برنج استفاده می کردند. اما به مرور زمان توسط تریدرها و معامله گران بازار های مالی در دهه 90 میلادی مورد استفاده قرار گرفت.

 نمودار های شمعی ژاپنی همانند نمودار های میله ای از چهار قسمت اصلی تشکیل شده است:

  • قیمت پایانی
  • قیمت باز شدن
  • بالاترین قیمت
  • پایین ترین قیمت

نمودار Candle Stick در سال های اخیر محبوبیت زیادی در میان تریدر ها پیدا کرده است، چراکه با استفاده از کندل های قیمتی، به راحتی می توان فشارهای خرید و فروش بازار را تشخیص داد و اطلاعات بسیار مفیدی از قدرت خریداران و فروشندگان به دست آورد.

-.jpg

تفاوت اساسی نمودار شمعی و میله ای در نحوه نمایش آنهاست. در نمودار شمعی ژاپنی خط های باریک که سایه (Shadow) نامیده می شوند، نشان دهنده نوسان قیمت بین کمترین و بیشترین مقدار در طول روز می باشد. در عوض قسمت پهن کندل که به آن بدنه (Body) می گویند، فاصله بین قیمت باز شدن و قیمت پایانی را نمایش می دهد.

اگر قیمت باز شدن کندل در زیر قیمت بسته شدن قرار داشته باشد، کندل قیمتی صعودی (سبز رنگ) است و اگر قیمت باز شدن در بالای قیمت بسته شدن قرار داشته باشد، کندل قیمتی نزولی (قرمز رنگ) خواهد بود. اگر قیمت باز شدن و بسته شدن یکسان باشد، کندل قیمتی خنثی است، که بیانگر برابری قدرت خریداران و فروشندگان است. علاوه بر این، قیمت های باز و بسته شدن کندل ها در نمودار های بلند مدت (مثل روزانه یا هفتگی) معمولا به عنوان حمایت و مقاومت برای معاملات روزانه (Day trading) استفاده خواهد شد.

نکته حائز اهمیت این است که طول کندل های ژاپنی نشان گر رفتار معامله گران در بازار است. بطوری که کندل های صعودی بلند، حکایت از اشتیاق بالای خریداران دارد و کندل های نزولی بلند، نشان می دهد که فروشندگان دلیلی پیدا کرده اند تا دارایی خود را به فروش برسانند. کندل های کوتاه هم نشانگر شک و تردید در بازار هستند. یعنی سرمایه گذاران  و تریدرها در رابطه با روند بازار شک و تردید دارند و این امر می تواند اولین نشانه از تغییر روند و بازگشت بازار باشد.

اگر تعداد زیادی از این کندل ها را در کنار هم قرار دهیم به یک نمودار شمعی ژاپنی برای تحلیل دست می یابیم. در تصویر زیر نمونه ای از این نمودار ها را که مربوط به ارز دیجیتال ریپل است مشاهده می کنید.

xrp-candle.jpg 

آموزش تحلیل تکنیکال (ارز دیجیتال، بورس، فارکس)

مطالب مرتبط:

تحلیل تکنیکال (Technical analysis) در بازار های سرمایه

مزایا و معایب تحلیل تکنیکال در بازار های سرمایه

کاربرد تحلیل تکنیکال در بازار ارزهای دیجیتال

ترید (Trade) یا معامله ارز دیجیتال دقیقا به چه معناست؟

روش های ترید ارزهای دیجیتال


منبع: مرکز تحقیقات بلاک چین


خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا دوشنبه 31 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر