MahdeeJafa ۲۹ دی ۹۶ روزنوشت 1,734 بازدید
ترید مارکتینگ (Trade Marketing) یا بازاریابی تجاری بخشی از بازاریابی است که به افزایش تقاضا در سطح عمده فروش، خرده فروش و توزیع کننده می پردازد.
مکمل نقشبازاریابی تجاری را بازاریابی مصرف کننده (Consumer Marketing) یا بازاریابی مصرف کننده به عهده دارد که به افزایش تقاضا در سطح مصرف کننده می پردازد.
طبیعتا مجموعه فعالیت های ترید مارکتینگ و کانسیومر مارکتینگ باید به شکل تنگاتنگی با هم هماهنگ باشد تا رشدی پایدار حاصل شود.
ماموریت اصلی ترید مارکتینگ، بازاریابی و فروش محصول در سطح خرده فروشی است.
ایجاد جذابیت در این سطح برای کمک می کند تا خرده فروش هم به نوبه خود اقدامات مناسبی برای معرفی و فروش محصول به مصرف کننده انجام دهد.
تمامی فعالیت های موثر بر تصمیم خرید خریدار به عهده ترید مارکتینگ است.
در مقابل فعالیت های مرتبط و موثر بر مصرف کننده به عهده کانسیومر مارکتینگ است.
خریدار شخصی است که وارد فروشگاه می شود و در این محیط یک محصول را شناسایی و خرید می کند.
خریدار می تواند خودش مصرف کننده محصول باشد.
همچنین آن را برای مصرف کننده دیگری که مثلا اعضای خانواده، خریداری کرده باشد.
در تعریف دیگری: ترید مارکتیگ بخشی از فعالیت های بازاریابی است که به فروش و کانال توزیع نزدیک تر است.
بازاریابی مصرف کننده بخش دیگری که به محصول نزدیک تر است.
اهمیت ترید مارکتینگ
به صورت سنتی وظایف و فعالیت های بازاریابی مصرف کننده شناخته شده است.
ولی ترید مارکتینگ مفهوم نوپاتری است و پیش از این در مجموعه فروش به جای بازاریابی دسته بندی می شد.
در مورد اهمیت پرداختن به حوزه تریدمارکتینگ کافیست بدانیم:
۷۰% تصمیم خرید خریدار در محل خرید (Point of Purchase) صورت می گیرد.
فعالیت هایی از این دست:
حضور محصول در شلف فروشگاه، چیدمان صحیح و اطلاع رسانی های مناسب در محل خرید و می تواند تاثیر به سزایی بر فروش محصول داشته باشد.
و در کنار برنامه های بازاریابی مصرف کننده منجر به رشد بلندمدت در فروش محصول شود.