موضوعات وبسایت : سیگنال

مارجین در متاتریدر چیست

مارجین در متاتریدر چیست

نویسنده : نوید | زمان انتشار : 05 آذر 1399 ساعت 18:20

مارجین چیست – Margin چیست ؟

مارجین چیست ؟ بگذارید مطلب را ساده کنم. شما در معاملات وقتی با 100 دلار (که با اهرم 100 همان 0.1 لات میشود) معامله میکنید در ستونی جداگانه (در پایین متاتریدر)، میزان سود یا ضرر را مشاهده میکنید. ولی دقت کنید که این سود یا ضرر روی حجم معاملاتی شما (همان 100 دلار) کم یا زیاد نمیشود بلکه روی باقیمانده حسابتان که وارد معامله نکرده اید کسر یا اضافه میگردد. بنابراین شما نمیتوانید کل سرمایه تان را وارد معامله کنید چون در این صورت درصورت ضرر (کسر شدن) موجودی در قسمتی که وارد معامله نشده وجود ندارد که بخواهد از آن کسر کند. بنابراین نمیتوان همه موجودی را وارد معامله کرد.

به این ترتیب هرگاه وارد معامله ای شوید پول باقیمانده در حساب شما به دو قسمت تقسیم میشود.

  1. یک قسمت همان است که نمیتوانید وارد معاملات کنید که به این قسمتمارجين (margin) یا حاشیه اطمینان میگویند.
  2. قسمت دیگری هم هست که میتوانید از آن در معاملات دیگر استفاده نمایید (این قسمت به free margin معروف است).

فرمول محاسبه مارجین در فارکس

مقدار مارجین بسته به کارگزار میتواند متغیر باشد. در حسابهای mini معمولا به ازای هر 0.1 لات (100 دلار) از حدود 100 تا 150 دلار مارجین درنظر گرفته میشود. برای مثال فرض کنید شما حساب مینی 500 دلاری دارید و بروكر شما برای هر 0.1 لات 125 دلار در قسمت مارجین حساب شما میگذارد.

در ابتدای کارتان یک معامله با 100 دلار انجام میدهید (که بشود 0.1 لات) حالا جزئیات حساب شما بصورت زیر خواهد بود:

  • مقدار معامله کرده : 100 دلار
  • موجودی : 400 دلار
  • مارجین : 125 دلار
  • فری مارجين : 275 دلار
  • بالانس : 500 دلار

با توجه به اینکه حداقل معاملات معمولا 0.1 لات است که معادل بدون اهرم آن 100 دلار میشود. لذا شاید تصور کنید که شما میتوانید با 275 دلاری که در قسمت free margin دارید حداقل 2 معامله دیگر بکنید. ولی شما فقط یک معامله دیگر میتوانید انجام دهید چون وقتی 100 دلار از این قسمت (از 275 دلار) برمیدارید، 125 دلار نیز به قسمت مارجین شما میرود. یعنی در این صورت جزئیات حساب شما میشود:

  • مقدار معامله: 200 دلار
  • موجودی : 300 دلار
  • مارجین : 250 دلار
  • فری مارجین : 50 دلار
  • بالانس : 500 دلار

مشاهده میکنید که تنها 50 دلار دیگر باقیمانده که با آن نمیتوان وارد معامله شد. حتی اگر دو معامله شما وارد سود شود و قسمت فری مارجین شما را از 50 دلار به 100 دلار برساند هم نمیتوانید 100 دلار دیگر معامله کنید. چون 125 دلار برای مارجین آن را نداريد. بعدها و در مباحث مدیریت پول متوجه خواهید شد که در حساب 500 دلاری حداکثر یک معامله 0.1 لاتی در یک زمان باید انجام داد، نه بیشتر.

منظور از کال مارجین چیست ؟

کال مارجین چیست ؟ فرض کنید در همان حساب 500 دلاری یک پوزیشن خرید یا فروش 0.1 لاتی بگیرید. همانطور که در بالا توضیح دادیم 125 دلار در مارجین خواهید داشت و 275 دلار در فری مارجین. حالا فرض کنید پوزیشن ما اشتباه بود و وارد ضرر شد. حالا اگر مدیریت ریسک نداشته باشیم و دستور توقف ضرر مناسبی قرار نداده باشیم حتی ممکن است مقدار ضرر كل 275 دلار فری مارجین ما را از بین ببرد. در اینصورت ضرر بیشتر وارد قسمت مارجين شما میشود که به اصطلاح مارجین نیز رو به کاهش میرود. این حالت را کال مارجین call margin میگویند که بدترین چیز قابل تصور برای فارکس کاران تازه وارد خواهد بود. حتی ممکن است ضرر مربوطه که وارد محوطه مارجین شود باز هم كل مارجین را پوشش دهد. حال اگر این ضرر كل 125 دلار مارجین ما را هم از بین ببرد معامله ای که وارد آن شديد خودبخود بسته میشود. شما میمانید و 100 دلار ناقابل که هیچ کاری هم با آن نمیتوان کرد و مجبور خواهید بود آن را شارژ نمایید.

مارجین لول چیست ؟

مارجین لول چیست ؟ در پلتفرمها معمولا عددی عنوان میشود margin level که بصورت درصد عنوان میشود این عدد از تقسیم موجودی (Free margin) بر مقدار مارجین حاصل میشود. لذا تا زمانیکه عدد آن بالای 100% است یعنی هنوز ضررهای شما وارد محدوده مارجین شما نشده است. اما وقتی این عدد به 100% و كمتر آن رسید حالت هشدار کال مارجین خواهد بود یعنی ضررها وارد محدوده مارجین شده اند. البته هم باید ترسید و هم باید بدانید که با استفاده از مدیریت ریسک میتوان از حوادث ناگوار فوق جلوگیری کرد.


سعی می کنم مطالب بالا را به زبان دیگر برای فهم بهتر تکرار کنم.

معنی مارجین

مارجین مقداری پولی هست که بروکر برای یک پوزیشن یا معامله به عنوان وثیقه نگهداری می کند.

%D9%85%D8%A7%D8%B1%D8%AC%DB%8C%D9%86-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.png

در تصویر پایین که مثالی از فروش روی یورو به دلار استرالیا هست، حجم معامله 0.01 و مقدار مارجین برابر با 27.91 دلار از مقدار equity کم شده و با بستن معامله این مقدار آزاد خواهد شد. مقدار مارجین که برای هر معامله بلوکه می شود بسته به مقدار لوریج دارد. برای واضح تر شدن مفهوم مارجین یه مثال دیگه رو با فرض اینکه لوریج 1:1 هست بررسی می کنیم.

margin-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA%D8%9F.png

نحوه محاسبه مارجین

فرض کنین شما می خواهید EURUSD رو در 1.395 به اندازه 1000 واحد خرید کنید. بنابراین مقدار مارجین مورد نیاز برابره با:

اگه مقدار equity در حساب شما 10,000€ باشه، با باز کردن این معامله 1000 واحدی، مقدار 1395€ از حساب تا پایان باز بودن معامله کسر می شود.

چون خیلی از تریدرها اکانتشون بر پایه دلار هست، یک مثال دیگه رو هم بررسی می­کنیم. فرض کنید که شما یه اکانت 10,000 دلاری دارید و قصد دارید 1000 یورو به دلار بخرید. چند دلار باید وارد معامله کنید؟ فرض کنید نرخ EURUSD برابر با 1.4314 هست. پس برای خرید 1000 یورو باید 1431.4 دلار پرداخت کنین.

پس برای خرید 1000 یورو به دلار، 1431.4 دلار از اکانت  10,000 دلاری شما کسر میشه و نگهداری می شود.

اختلاف بین مقدار مارجین و equity رو مارجین آزاد یا free margin می نامند. در ضمن این اصطلاحات رو بهتره به همون صورت زبان اصلیش یاد بگیرید چون معادل فارسی به درد نمیخوره!!!

مارجین لول یا margin level

اگه مقدار equity رو بر margin تقسیم کنید یک نسبتی حاصل میشه که به اون عدد margin level می گویند.

کال مارجین یا margin call

یک موقعیتی هم هست که امیدوارم برای هیچ کسی پیش نیاد که خود بروکر به صورت اتوماتیک اردرهای باز رو می بندد تا از بدهکار شدن تریدر جلوگیری کند که بهش اصطلاحا margin call می گویند.

منبع برای مطالعه بیشتر:

https://www.babypips.com/learn/forex/leverage-defined

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا شنبه 29 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر