موضوعات وبسایت : سیگنال

تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی اثر مارک داگلاس

تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی اثر مارک داگلاس

نویسنده : رضا قربانی | زمان انتشار : 03 آذر 1399 ساعت 22:59

مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی ، به اهمیت بحث پرورش ذهن و روانشناسی معامله گری که شامل وسوسه معامله گری، قبول مسئولیت، استمرار، لبه معامله‌گری، ماهیت عقاید، تغییر عقاید و اثر آن بر روی معامله­ گری و در انتها به اندیشیدن مانند یک فاتح همیشگی بازار اشاره دارد.

  • آیا داشتن دانش کافی در زمینه تحلیل بنیادی و تحلیل تکنیکال باعث کسب سود مشخص و مستمر در معامله­ گری می­‌شود؟
  • آیا کسی که هوش بالا یا تحصیلات عالی دارد و یا در حرفه­‌ی شخصی خود موفق است لزوما می‌تواند معامله گر حرفه‌ای باشد؟
  • چطور ممکن است در بازاری که هر چیزی در آن محتمل هست به سودی مستمر دست یافت؟
  • چرا با توجه به یکسان بودن مفاهیم بنیادی و تکنیکال تنها تعداد کمی از معامله‌گرانند که در عمل فاتحان همیشگی بازار هستند؟
  • آیا طرح نویسی در شب قبل از معامله می تواند به عنوان راهکاری برای کنترل هیجانات و تسلط بر ذهن باشد؟

اینها سوالات و چالش هایی که در ذهن افراد فعال در بازارهای مالی پیش می‌آید که در این مقاله سعی شده است تا پاسخی به این پرسش ها از زبان مارک داگلاس (Mark Douglas) نویسنده کتاب‌های معامله گر منضبط (THE DISCIPLINED TRADER) و کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی (TRADING IN THE ZONE) بیان گردد.

حتما بخوانید: ۲۱ پاراگراف برتر کتاب معامله‌گر منضبط از مارک داگلاس

برداشت مارک داگلاس از وسوسه معامله گری و خطرات آن

مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی به این نکته اشاره دارد که تنها اندکی از مردم در معامله­ گری موفق هستند و به آنها لقب فاتحان همیشگی بازار را می دهد، علی‌رغم اینکه بیشتر این معامله­ گران ناموفق در سایر امور انسان‌هایی فاضل و کامل هستند زیرا بیشتر مردم با تصورات غلطی وارد معامله­ گری می‌شوند و علت این تصورات غلط ریشه در جذابیت­ های معامله­ گری دارد.

منظور از جذابیت معامله گری

در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی مارک داگلاس به این نکته اشاره دارد که جذابیت اصلی معامله­ گری در آزادی نامحدودی است که در خلاقیت به ما می‌دهد آزادی که در بیشتر زندگی خود از آن محروم بوده­‌ایم. در معامله­ گری تقریبا اختیار تام داریم تا تمامی قوانین را خودمان وضع کنیم. جالب است بدانیم که عاملی که ما را به سمت حرکت آزادانه در دنیای نامحدود پیش روی ما سوق می­‌دهد همان حس کنجکاوی کودکانه است.

مفهوم خطرات در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

مارک داگلاس بر این باور است که بیشتر مردم اگر نخواهیم بگوییم تمام آنها نه تنها از سوی اجتماع برای گام نهادن در راهی که مایل به آن هستند حمایت نمی شوند بلکه از گام برداشتن به سوی آن نیز ترد می­‌گردند.

به طور مثال کودکی را تصور کنید که به سمت گلدانی حرکت می‌کند و پس از نزدیک شدن به گلدان و دست زدن به آن به ناگاه صدای فریاد پدر را می شنود که دست نزن! در اینجاست که کودک هراسان و نگران شروع به گریه خواهد نمود. این ماجرا آنقدر برای کودک تکرار می­‌شود که دیگر تبدیل به عقده های درونی برای او می­‌گردد. این محرومیت­‌ها به تدریج به یک انرژی عاطفی غیر قابل حل تبدیل می­‌شود که افراد را مجبور می‌­نماید به شیوه‌­ای رفتار کنند تا اعتیاد خود را ارضا نمایند.

حتما بخوانید: ۲۱ پاراگراف برتر کتاب از طمع تا وحشت

دیدگاه مارک داگلاس پیرامون حفاظ­ ها

اشاره کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی پیرامون حفاظ ها بدین صورت بیان شده است؛ حقیقتی که در معامله­ گری وجود دارد این است که در آن پتانسیل عظیمی برای ضرر کردن وجود دارد. ضررهایی که خیلی بیشتر از حد تصور ماست. بسیاری از معاملات ریسک بسیار بالایی دارند. برای پیشگیری از قرار گرفتن در معرض آسیب­ ها لازم است که یک ساختار درونی به‌صورت انضباط ویژه فکری و دیدگاهی خاص داشته باشیم که رفتار ما را هدایت نماید تا همیشه در بهترین حالت عمل نماییم.

این ساختار باید درون همه ما وجود داشته باشد زیرا برخلاف جامعه، بازار آن را فراهم نمی‌کند. بازار دارای ساختاری از الگوهای رفتاری است که بیان می‌­کند چه موقعیت­هایی برای خرید و فروش موجود است به عبارت دیگر برای کنترل رفتار ما هیچ قانونی وجود ندارد.

دیدگاه مارک داگلاس پیرامون قبول مسولیت

مارک داگلاس بر این باور است که قبول مسئولیت در معامله­ گری و آموختن اصول اصلی موفقیت امری جدایی ناپذیر است که برای موفقیت در معامله­ گری باید به آن اهتمام ویژه ورزید. لازمه این امر این است که در درجه اول به شکل‌دهی محیط ذهن خود بپردازیم و در گام بعدی با واقعیت بازار که شامل سه گروه معامله­ گر برندگان، بازندگان و چرخه رونق یا ورشکستگی هست اشراف کامل داشته باشیم.

شکل دهی محیط ذهن در نگاه کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی هدف نهایی معامله گران را رسیدن به سودی مستمر در بازار و تبدیل شدن به فاتحان همیشگی بازار دانسته است. لذا در این مسیر معامله‌گری نیاز به توجه به دو خطر اساسی است یک خطر ترس و دو خطر خودشیفتگی. در واقع اگر بخواهیم مثال بزنیم باید مسیر معامله‌گری را همچون مسیر جاده‌ای تصور نماییم که در آن باید مراقب بود تا از دو سمت جاده خارج نشویم که یک سمت آن مربوط به خطر ترس و سمت دیگر آن مربوط به خطر خودشیفتگی است.

طبق گفته مارک داگلاس به هر حال حذف ترس تنها نیمی از ماجراست و نیم دیگر آن ایجاد یک مهار درونی برای خنثی کردن آثار منفی خودشیفتگی ناشی از پیروزی­ های متوالی است. معامله‌گران در بسیاری از موارد به جای اینکه روی پیروزی متمرکز شوند روی پیشگیری از ضرر تمرکز می نمایند و اینجاست که باید به این نکته توجه نمود که ترس از ترسیدن از خود ترس ترسناک­تر است.

حتما بخوانید: استراتژی معاملاتی شکست جادویی

برندگان، بازندگان، چرخه رونق یا ورشستگی

مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی معامله‌گران در بورس را به ۳ گروه تقسیم­‌بندی می نماید.

  1. برندگان: این گروه که کمتر از ۱۰ درصد معامله­ گران را تشکیل می‌دهند کسانی هستند که مستمرا برنده هستند. آنها نه تنها یادگرفته اند که چگونه پول به دست بیاورند بلکه دیگر مستعد خطاهایی که باعث می­‌شوند شخص وارد چرخه رونق و رکود شود، نیستند و مارک داگلاس آنها را فاتحان همیشگی بازار می‌­داند.
  2. بازندگان: طبق عقیده مارک داگلاس این گروه حدود ۳۰ الی ۴۰ درصد معامله‌گران را تشکیل می دهند و شامل کسانی هستند که مرتب دچار شکست می­شوند. در واقع خطای ذهنی این گروه این است که به جای اینکه بر روی پیروزی متمرکز گردند روی پیشگیری از ضرر تمرکز می نمایند. این گروه معمولا در کوتاه مدت پس از ضررهای متوالی بازار خارج می شوند.
  3. چرخه رونق و ورشکستگی: بر اساس کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی بزرگترین گروه شامل ۴۰ الی ۵۰ درصد معامله گران هستند کسانی می­باشند که گرفتار چرخه رونق یا ورشکستگی اند. در واقع آنها آموخته‌­اند که چگونه پول کسب کنند اما هنوز نمی‌­دانند که بدنه اصلی مهارت‌های معامله‌گری این است که پولی را که به دست آورده‌اند حفظ نمایند. در نتیجه حساب آن‌ها به مانند قطار شهربازی بالا و پایین می رود.

مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی خود به گفت‌وگویش با کارگزار یکی از کارگزاری­ های بزرگ اشاره دارد که این کارگزار به مارک داگلاس این‌گونه می‌گوید: «شعار من در مورد مشتریان این است یک معامله گر بورس دیر یا زود رفتنی است و وظیفه تو فقط این است که مدتی که هست رضایت او را جلب کنی». مارک داگلاس معتقد است که هرچند قصد آن کارگزار شوخی بوده اما حقیقتی تلخ در دل آن شوخی نهفته است که در واقع بدان مطلب اشاره دارد که اکثر معامله‌گران یا در گروه بازندگان هستند که در کوتاه‌ مدت از بورس خارج می‌شوند و یا در گروه چرخه رونق و شکست قرار دارند که در میان مدت دچار فرسودگی ذهنی می گردند و در نهایت به ناچار عطای بورس را به لقایش می بخشند.

طبق کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال، یا ذهنی اساسی‌ترین مشکل معامله‌گران این است که نمی توانند این مطلب را هضم نمایند که بازار هیچ رویکرد یا حالت ذهنی خاصی را ایجاد نمی‌نماید. بازار تنها مانند یک آینه آنچه درون شماست را به شما منعکس می کند. حال این شمایید که یا چشمانتان را بر روی تصویر واقعی خود در آینه می­‌بندید و یا تصمیم می‌­گیرید که تصویر واقعی خود را ببینید و نقاط ضعف و قوت آن را پذیرفته و برای حل آن به دنبال راه حل باشید. بنابراین ما نیازمند شرکت در کلاس آموزش بورس به صورت حرفه ای هستیم.

حتما بخوانید: ۳۹ پاراگراف برتر کتاب کانسلیم، روشی متفاوت برای کسب سود در بازار سهام

مفهموم استمرار در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

اگر می‌خواهید مانند معامله‌گران حرفه‌ای بیندیشید و جزء فاتحان همیشگی بازار باشید باید بدانید که راه حل این مشکل در بازار نیست بلکه در ذهن خودتان است. این راه‌حل چیزی نیست جز استمرار حالتی ذهنی. استمرار چیزی نیست که سعی کنید به آن برسید زیرا سعی شما خود باعث می‌شود که شما به جای تمرکز بر روی معامله بر این امر متمرکز شوید که باید سعی کنید کاری کنید و همین موجب عدم موفقیت تان می­‌گردد. زیرا در بسیاری از موارد اصلا نیاز به انجام کاری نیست.

وقتی شما در جریان بازار باشید هیچ نیازی به تلاش کردن نیست زیرا هر آنچه که لازم باشد در دست شماست. فاتحان همیشگی بازار در جریان بازار (مانند جریان رود) قرار می‌گیرند؛ زیرا به دنبال گرفتن چیزی از بازار نیستند و سعی ندارند تا با روند بجنگند.

برای تجربه نکردن شکست خود را از جریان موقعیت ها خارج نموده و وارد قلمرو «می توانست باشد»، «باید می­ بود»، «خواهد بود» و «اگر فقط» قرار ندهید. به یاد داشته باشید تا زمانی که می­‌ترسید نمی توانید همراه جریان بازار باشید.

مفهوم واقعی ریسک پذیری از دیدگاه مارک داگلاس

مفهوم ریسک پذیری در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی یعنی بدون اینکه دچار هیچ درد و رنجی شویم تمام نتایج حاصل از یک معامله را همچون گروه برندگان یا همان فاتحان همیشگی بازر بپذیریم. با این دیدگاه شما نه سعی دارید چیزی از بازار کسب کنید نه از چیزی اجتناب می‌نمایید. شما هیچ­گونه محدودیت و توقعی را بر رفتار بازار تحمیل نمی­کنید و از هر رفتار بازار رضایت کامل دارید.

چشم انداز بازار در نگاه مارک داگلاس

کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی اشاره دارد به این نکته که بیشتر اوقات معامله‌گران میزان ریسک در معاملات بعدی خود را بر اساس نتایج به­‌دست آمده در چند معامله اخیر خود تعیین می‌­نمایند. اما در مورد فاتحان همیشگی بازار موضوع به گونه دیگری است، آنها برای تعیین میزان ریسک­شان نه تحت تاثیر شادی ناشی از سود به دست آمده در معاملات آخرشان هستند و نه مایوسانه از ضررهای اخیر خود ریسک معامله را تعیین می­‌کنند.

حتما بخوانید: رفتار معامله گران در هنگام ریزش بازار بورس

اصل عدم قطعیت در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

مارک داگلاس معتقد است که اگر راز و رمزی در مورد معامله­ گری وجود داشته باشد برای تبدیل شدن به فاتحان همیشگی بازار آن چیزی نیست جز موارد زیر:

  • بتوانیم بدون ترس یا خودشیفتگی معاملاتمان را انجام دهیم.
  • بازار را آنگونه که هست بپذیریم نه آنگونه که میخواهیم باشد.
  • بتوانیم کاملا در جریان لحظه اکنون تمرکز نماییم.
  • به طور غیر ارادی وارد ضمیر ناخودآگاه خود شده و بر آن تسلط یابیم.

فاتحان همیشگی بازار کاملا پذیرفته­ اند که هر چیزی می تواند اتفاق بیفتد. بنابراین آنها خودشان را برای هر اتفاقی آماده می‌کنند و توقعات بی جا که موجب صدمات مالی و روحی آنها می‌شود را از خود دور می نمایند و کاملاً خود را در اختیار بازار قرار می‌دهند.

اساسی ­ترین ویژگی بازار در نگاه کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

اشاره این کتاب پیرامون اساسی­ ترین ویژگی بازار این است که در بازار هر چیزی محتمل است رخ دهد. پس فاتحان همیشگی بازار باید این حقیقت را کاملا پذیرفته باشند و ذهن خود را برای هر اتفاقی از پیش آماده نمایند.

منظور از مدیریت توقعات طبق اعتقاد مارک داگلاس  

اعتقاد مارک داگلاس بر این است که اکثر معامله‌گران وقتی بازار به دلخواه آنها پیش می‌رود احساس فوق‌العاده‌ای دارند و وقتی برخلاف توقع آنهاست احساس ناخوشایندی دارند. این نشان می دهد که آنها در ذهنشان تعریف صحیحی از ذات بازار ندارند و نتوانسته­ اند توقعات خود را در مورد ذات بازار تعدیل نمایند.

مفهوم حذف ریسک احساسی در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

مارک داگلاس برای حذف ریسک احساسی ما نیازمند به چارچوبی در ذهنمان هستیم که بتواند از مفاهیم بنیادین احتمالات تشکیل شده باشد که این چارچوب شامل پنج دسته است.

  • هر چیزی محتمل است رخ دهد.
  • برای کسب پول لازم نیست بدانید در آینده چه اتفاقی رخ می دهد.
  • در مجموعه‌ای از متغیرها که یک لبه (Edge) را تعریف می‌کنند شکست‌ها و موفقیت‌­ها به طور تصادفی توزیع شده‌اند.
  • لبه چیزی نیست به جز احتمال وقوع بیشتر یک اتفاق بر اتفاق دیگر.
  • هر لحظه در بازار منحصر به فرد است.

حتما بخوانید: آیا فرد مناسبی برای سرمایه‌گذاری در بورس هستید؟

اندیشیدن مانند یک معامله‌گر در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی

مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی به این نکته اشاره دارد که بدون تردید معامله­ گری سخت­‌ترین کاری است که تا به حال برای موفقیت در آن تلاش کرده‌اید. سختی آن به این دلیل نیست که احتیاج به هوش زیادی داشته باشد بلکه برعکس زیرا هرچه بیشتر بدانید کمتر در کار خود موفق خواهید بود. معامله‌گری دشوار است زیرا باید در حالتی از ندانستن عمل نمایید با وجود اینکه گاهی از اوقات هم تحلیل‌های شما درست از کار در می‌­آید.

کلام آخر

از مهمترین نتایجی که پس از مطالعه کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی مارک داگلاس حاصل می‌گردد می‌توان به موارد ذیل اشاره نمود.

  • مارک داگلاس معتقد است تحلیل های بهتر یا بیشتر یا پیچیده تر راه حل کسب سود مستمر و تبدیل شدن به فاتحان همیشگی بازار نیست.
  • در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی؛ مارک داگلاس به این نکته اشاره دارد که رویکرد و حالت ذهنی معامله گر میزان کسب سودش را تعیین می نماید.
  • مارک داگلاس در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی تلاش دارد تا عقاید یا ذهنیت‌های ویژه­ای را در ذهن معامله­ گران حرفه­ ای یا همان فاتحان همیشگی بازار پرورش دهد. منظور از ذهن حرفه ای ذهنی است که بتواند با احتمالات پیش برود.
  • مارک داگلاس یکی از مهمترین اهداف از نگارش کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی را کمک کردن به معامله گران جهت به کارگیری شیوه جدید تفکر خود در عمل برای تبدیل شدن به فاتحان همیشگی بازار اشاره دارد.

در این مقاله با دیدگاه مارک داگلاس که در کتاب تحلیل بنیادی تکنیکال یا ذهنی پیرامون بحث اهمیت معامله گری در ذهن و عادت کردن به آن اشاره شده است. در صورت تمایل پس از خواندن کامل مقاله نظرات خود را پیرامون موارد زیر بیان نمایید:

  • آیا طرح نویسی در شب قبل از معامله می تواند روشی برای کنترل هیجانات و تسلط بر ذهن و تبدیل شدن به فاتحان همیشگی بازار باشد؟
  • تجربیات مختلف خودتان پیرامون طرح نویسی را با ما در میان بگذارید؟
خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا شنبه 29 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر