موضوعات وبسایت : سیگنال

تحلیل macd

تحلیل macd

نویسنده : نادر | زمان انتشار : 30 دی 1399 ساعت 14:42

پیش‌تر در مطلب اندیکاتور چیست و چه کاربردی دارد؟به معرفی و توضیح اندیکاتورهای پرکاربرد در تحلیل تکنیکال پرداختیم. همچنین در مطالب گذشته بآشگاه بلاگ مطالبی در خصوص اندیکاتورRSI و انواع و کاربردهای آن ارائه کردیم. در این مطلب سعی داریم به بررسی اندیکاتور MACD و شرح ویژگی‌ها و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال بپردازیم.

اندیکاتور MACD چیست؟

اندیکاتور MACD نام اختصاری Moving Average Convergence Divergence است که با استفاده از ۳ میانگین متحرک به شما کمک می‌کند تا قدرت، جهت و شتاب یک روند صعودی یا نزولی را تشخیص دهید. این ۳ میانگین متحرک عبارتند از: میانگین متحرک ۹ روزه، میانگین متحرک ۱۲ روزه و میانگین متحرک ۲۶ روزه. این اندیکاتور از خانواده اسیلاتورها است و به کمک آن می‌توان سیگنال های مختلفی دریافت کرد.

اندیکاتور MACD در پنل آساتریدرآگاه

استفاده از اندیکاتور مکدی در پنل تحلیل تکنیکال آساتریدرآگاه برای تحلیلگران امکان‌پذیر است.

با چند کلیک در پنل تحلیل تکنیکال آساتریدرآگاه، تحلیلگران می‌توانند به‌راحتی این اندیکاتور استفاده نمایند.کافی است در صفحه اصلی سامانه در کنار اسم نماد مدنظر روی آیکن نمودار کلیک کنید تا وارد پنل تحلیل تکنیکال شوید.طبق تصویر زیر، ابتدا روی آیکون اندیکاتورها کلیک نمایید (شماره ۱). در مرحله بعدی از لیست اندیکاتورهای نمایش داده‌شده، اندیکاتور MACD را جستجو یا انتخاب کنید (شماره ۲). در مرحله آخر نمودار کوچک‌تری در پایین نمودار اصلی نمایش داده می‌شود.

همان‌طور که اشاره کردیم، اندیکاتور مکدی از خانواده اسیلاتورها است و بین سطح صفر دچار نوسان می‌شود. لازم به توضیح است برخی از مواقع، این اندیکاتور در سطح منفی و مثبت هم دارای نوسان است.

1-1.jpgاجزای تشکیل دهنده اندیکاتور MACD

اندیکاتور مکدی از دو عامل میله‌ها و خط سیگنالی قرمزرنگ و خط مکدی آبی‌رنگ تشکیل شده است. در حالت اول وقتی میله‌ها از بالا به سطح صفر نزدیک می‌شوند، نشان‌دهنده حمایت از سهم و اگر میله‌ها از پایین به سطح صفر نزدیک شوند نشان‌دهنده مقاومت سهم است. به‌صورت خلاصه سطح صفر در این نوع از اندیکاتور، نقش حمایتی و مقاومتی را ایفا می‌کند.

2.jpgچگونه از اندیکاتور MACD سیگنال بگیریم؟

• همان‌طور که گفته شد اندیکاتور مکدی از دو بخش میله‌ها و خط سیگنالی تشکیل شده است. در این میان تقاطع میله ها و خط سیگنال بسیار بااهمیت است. به‌بیان‌دیگر، هرگاه شاهد ورود خط سیگنال در محدوده مثبت به درون میله ها باشیم (در محدوده بالای سطح صفر)، می‌تواند نشان‌دهنده سیگنال خرید باشد و بالعکس؛ یعنی چنانچه خط سیگنال درون میله ها بوده و در حال خارج شدن از آن باشد، سیگنال خروج از سهم خواهد بود. در محدوده منفی‌ها این فرآیند برعکس عمل می‌کند. به این معنا که اگر خط سیگنال در محدوده منفی وارد میله ها شود سیگنال فروش و اگر خط سیگنال در محدوده منفی که در حال خروج از میله‌ها است مشاهده شود، سیگنال خرید در نظر خواهیم گرفت.

3.jpg• باید توجه داشت مطابق با تصویر زیر، سیگنال خرید زمانی صادر می‌شود که خط MACD (آبی‌رنگ) که سریع‌تر و حساس‌تر است، از خط سیگنالی (قرمزرنگ) عبور کند و بالاتر از آن قرار گیرد. سیگنال فروش هم زمانی صادر می‌شود که خط MACD پایین‌تر از خط سیگنالی برود.

سیگنال خرید: دایره سبز رنگ در تصویر زیر جایی است که خط آبی خط قرمز را به سمت بالا قطع کرده و میله های هیستوگرام از فاز منفی وارد فاز مثبت شده‌اند، به معنای سیگنال خرید است.

سیگنال فروش: دایره قرمزرنگ در تصویر زیر، جایی است که خط آبی‌رنگ خط قرمز را به سمت پایین قطع کرده و میله های هیستوگرام وارد فاز منفی شده‌اند که این وضعیت نشان‌دهنده سیگنال فروش است.

4.jpgواگرایی در اندیکاتور MACD

• گاهی اوقات در چارت سهام و نمودار اندیکاتور آن واگرایی وجود دارد. به این معنا که روی نمودار سهم، شاهد قله ای بالاتر از قله قبلی هستیم؛ اما در اندیکاتور، متناظر با همان نقطه، قله ای پایین‌تر از نقطه قبلی داریم و خطی که قله ها را به هم وصل می‌کند روی چارت سهام به‌صورت صعودی و روی اندیکاتور به شکل نزولی است. این واگرایی به واگرایی منفی معروف بوده و نشان‌دهنده‌ی انتهای یک روند صعودی است. برای ایجاد واگرایی منفی باید توجه داشته باشیم که حتماً قله دوم در چارت سهام تشکیل شده باشد و بعد از آن چند کندل پایین‌تر شکل بگیرد تا متوجه شویم که بالاترین نقطه به‌عنوان قله تشکیل شده است. در بسیاری از تحلیل‌ها افراد، واگرایی منفی را به چارتی که هنوز قله آن تشکیل نشده است نسبت می‌دهند؛ درحالی‌که این موضوع صحیح نیست.

• چنانچه در انتهای یک روند نزولی ما کفی را ببینیم که پایین‌تر از کف قبلی در چارت است، اما در اندیکاتور متناظر این نقاط تشکیل شده باشد، واگرایی مثبت وجود دارد. این نوع واگرایی نشان‌دهنده‌ی انتهای یک روند نزولی است. در این حالت هم باید توجه داشته باشید که بعد از آخرین نقطه‌ای که به‌عنوان کف تشخیص دادید، چند کندل به سمت بالا تشکیل شده باشد تا بتوانید به‌عنوان واگرایی مثبت به آن استناد کنید.

برای آشنایی بیشتر با مفهوم واگرایی در تحلیل تکنیکال، پیشنهاد می‌کنیم از مطالب زیر در بلاگ بآشگاه استفاده نمایید:

واگرایی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال (۱)

واگرایی و کاربرد آن در تحلیل تکنیکال (۲)

سخن آخر

به‌صورت کلی اندیکاتورها، دنبال‌کننده روندها و ابزاری کمکی برای تحلیل تکنیکال به شمار می‌آیند. باید توجه داشته باشیم تنها با اکتفا به یک اندیکاتور نمی‌توان به موقعیت خرید و فروش قطعی رسید. این سیگنال‌ها تنها هشداری برای توجه بیشتر به موقعیت سهام و بررسی بیشتر آن است تا با کمک این ابزار بتوان به تحلیل‌های انجام‌شده استناد کرد. برای استفاده صحیح از اندیکاتور MACD لازم نیست فرمول و نحوه محاسبه آن را بدانید. آشنایی با نحوه کاربرد آن کافی است. برای آشنایی بیشتر با تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن، پیشنهاد می‌کنیم در دوره‌های آموزشی تحلیل تکنیکال مقدماتی و پیشرفته ثبت‌نام و شرکت نمایید.

خرید کتاب مقدس معامله گری براساس کندل استیک با تخفیف ويژه

به مدت محدود فقط تا پنج‌شنبه 27 اردیبهشت


🔶حجم کتاب: 7.1 مگابایت

🔶تعداد صفحات: 148 صفحه

🔶قابل مطالعه روی موبایل، لپ تاپ یا کامپیوتر

⭐ارزش کتاب معامله گری بر اساس کندل استیک این کتاب در سایت رسمی آن به قیمت ۴۷ دلار به فروش می رسد. و به جرات می‌توان گفت هر تریدر حرفه‌‌ای حداقل یک بار این کتاب را خوانده است. اگر میخواهید فقط یک کتاب در زمینه کندل استیکها در بازارهای مالی مطالعه کنید فقط همین کتاب را بخوانید.


بلافاصه بعد از پرداخت لینک دانلود برای شما نمایش داده خواهد شد و میتوانید فایل را دریافت کنید


وارد کردن نام و شماره موبایل اختیاری می‌باشد.
29 هزار تومان 65 هزارتومان

تعداد خرید موفق تا این لحظه 468 نفر

پرداخت با کلیه کارت های عضو شتاب


در صورت بروز هرگونه مشکل در هر مرحله‌ای از خرید، میتوانید با پشتیبانی آنلاین و یا شماره 09018816095 (واتس‌آپ) در تماس باشید.

نظرات

رضاخانی

کیفیت بسیار عالی و محتوا به شدت مفید هست
برای دوستانی میخوان کار ترید کنن توصیه میکنم

مدیر سایت

ممنون از دیدگاه ارزشمندتون، خوشحالیم که تونسته براتون مفید باشه


Zahra

سلام چطوری میتونم کتاب رابگیرم

مدیر سایت

سلام، روی دکمه سبز رنگ "خرید و دانلود فوری" که کلیک کنید بلافاصله بعد از پرداخت، میتونید کتاب رو دانلود کنید و روی گوشی یا لپتاپ مطالعه کنید


حسین میرزانیا

ببخشید من بعد از خرید اینترنتم قطع شد و نتونستم دانلود کنم باید چیکار کنم
لطفا راهنماییم کنید

مدیر سایت

سلام
جای نگرانی نیست
لطفا در واتس آپ یا SMS به پشتیبانی به شماره 09018816095 پیام بدید تا براتون لینک دانلود رو ارسال کنیم


هاشمی

سلام ضمن تشکر از دست اندرکاران باید بگم که مطالب کاملا گویا و قابل درک توضیح داده شده و نقطه قوت این سایت تیم پشتیبانی صبور و خوش برخوردش هست که خیلی مفید و کاربردی جوابگوی سوالات هستند.

مدیر سایت

سلام
خوشحالیم که این کتاب تونسته برای شما مفید باشه


حامد

امکانش هست مجدد تخفیف ویژه رو تمدید کنید تا بتونیم کتاب رو تهیه کنیم
ممنون

مدیر سایت

سلام
فردا شب مجدد تخفیف ویژه قرار داده میشه


Mehdi

ممنون از این کتاب خوب
مطالب بسیار مفید هستن هیچ گونه حاشیه و اضافه گویی ندارن

مدیر سایت

سلام مهدی عزیز
باعث افتخاره که تونستیم نظر شما رو جلب کنیم





ارسال نظر

نام


ایمیل


نظر